آرشیو اردیبهشت ماه 1397

گزارش فعاليت هاي مجموعه فرهنگي شهيدمحسن حججي و شهدا مدافعان حرم

شهيد علي سيفي

خلاصه اي از زندگي شهيد علي سيفي

مداح مراغه

شهيدعلي سيفي در سال ۱۳۴۴ در شهرستان مراغه در خانواده اي متدين و ولايي چشم به جهان گشود. مادرش تعريف مي‌كرد كه من هميشه با وضو به علي شير مي‌دادم و در عالم رويا به من گفتند اين سرباز ماست و از آن به خوبي مواظبت كن.
علي از دوران طفوليت با مجالس عزاداري آشنا شد و در مجالس عزاداري با زبان شيرين آذري به مداحي مي‌پرداخت و خود گرداننده هيئتي درشهرستان مراغه بود…
علي پانزده ساله بود كه جنگ شروع شد او از اولين بسيجي هاي داوطلب اعزام به جبهه بود از يك طرف ماندن و خدمت به مادر و از طرف ديگر حضور درجبهه‌ها ذهن او را به خود مشغول كرده بود تا اينكه با شروع عمليات بيت المقدس در ارديبهشت ماه سال ۶۱ پا در جبهه گذاشت و درعمليات بيت المقدس در آستانه فتح خرمشهر به سختي مجروح شد كه به قول خودش عنايت امام رضا(ع) شامل حال او شد و در يكي از روزهاي تشرف جانبازان جنگ تحميلي به حرم امام رضا عليه السلام شفا يافت و مي‌گفت مردم به نيت تبرك لباسهايم را به غارت بردند…
علي كه بعد از پايان يافتن دوره راهنمايي تحصيلي شوق طلبه شدن در دلش افتاده بود حوزه علميه قائم چيذر را انتخاب نمود و در نهايت حوزة علميه شهر مقدس قم ميعادگاه‌ پاك شهيد در عرصه علم‌اندوزي بود…
شايد علي از جهت ظاهر زياد دروس حوزوي را نخوانده بود اما در سير و سلوك سرآمد بود. وقتي براي بچه هاي تخريب موعظه مي‌كرد مثل اينكه خودش بارها عمل كرده و نتيجه آن را ديده است. او اصرار داشت لذت انس با خدا را همه بچشند…
روزهاي بياد ماندني بعد از عمليات خيبر و غصه بچه ها از جاماندن جسم همسنگرانشان درجزيره مجنون با صداي ملكوتي علي التيام پيدا مي‌كرد او وقتي روضه مي‌خواند خودش را در صحراي كربلا مي‌ديد و بارها شده بود كه درحين مداحي بي‌حال مي‌شد و نفسهايش به شماره مي افتاد…
اوج ارادت علي در مداحي‌اش روضه حضرت رقيه سلام الله عليها بود و خيلي با احساس، رفتن خار در پاي اين بي‌بي رابيان مي‌كرد…
علي وقت نماز آنقدر نماز را با حضور قلب مي‌خواند انگار توي اين دنيا نيست…
نمازهايش طولاني مي‌شد…

طلبه جوانِ شوخ طبع و زود جذبِ اهل مراغه، بيش از آنكه تحت تربيت مادر باشد، با دوستاني در نقش استاد مراوده داشته،بوده است.از همان نوجواني تحت جذبه امام زمان (عج) قرار مي گيرد و در دفعات مختلف به ملاقات امام زمان(عج) نائل مي شود. اين ملاقات ها به حدي زياد بوده كه گاهي ايشان واسطه ارسال پيام هايي به آيت الله شهيد اشرفي اصفهاني امام جمعه كرمانشاه نيز بوده است.ارتباط با شهيد اشرفي اصفهاني به حدي شد كه ايشان چند بار سخنران پيش از خطبه هاي كرمانشاه شد. شايد به خاطر همين ارتباط ها بوده كه نوعي اطلاع از امور مخفي برايش ايجاد مي شده است. به حدي كه بارها قبل از عمليات اسامي رزمنده هاي شهيد، مجروح و سالم را بيان مي كرده است.شيخ حسين انصاريان ايشان را سوار بر قطار عرفان و ديگران را پياده معرفي مي كند.ايشان بعد از عمليات فتح المبين در بهار ۶۱ عازم جبهه آبادان مي شود و به علت مجروحيت مجبور به برگشت مي شود. پزشكان چاره كار را در قطع پا مي بينند.اما امام زمان (عج) در عالم رويا، ايشان را دعوت به مشهد و مژده به شفاي پا به شرط برگشت به جبهه مي كند. بعد از شفاي پا وارد حوزه مي شود و جمعا جسته و گريخته سه سال در حوزه درس مي خواند.شايد به همين علت بوده كه چند مدرسه را عوض مي كند. چون مديران مدارس چنين طلبه اي را كه مدام به جبهه اعزام مي شود و ديگران را هم با خود مي برد، را باعث تعطيلي حوزه مي ديدند.او معتقد بود كه انسان بايد به آموخته هايش عمل كند. اگر در حوزه مي خواند ضرب ضربا ضربوا، مرحله اول خودش بايد به جبهه رفته و با دشمن بجنگد. در مرحله بعد برخي از دوستانش و در مرحله بعد گروهي از دوستانش را راهي جبهه كند تا ضربوا محقق گردد.در جبهه مدام به لشكرهاي مختلف اعزام مي شود تا شناخته نشود و نهايتا در عمليات والفجر ۸ در بهمن ۱۳۶۴ به شهادت مي رسد.

برگزاري ايستگاه كتاب و ايستگاه سلامت توسط حلال احمرمجموعه فرهنگي شهيد حججي وشهداي مدافعان حرم شهرستان فسا

ارسالي از محمدرضا فيروزي

جنگ نرم

مقدمه:

همانطور كه ميدانيد يكي از شيوه هاي جنگ ، جنگ نرم است كه يكي از شاخه هاي آن جنگهاي رواني ميباشد.در جنگ نرم به جاي آلات جنگي متعارف همانند توپ تانك از ابزراهاي فرهنگي با تاثير بالا بر فكر و انديشه و احساسات افراد بهره گرفته ميشود.
با نگاهي به جريان شناسي جنگ نرم مي توان گفت كه اين شيوه جنگي، از ديرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوي انسان ها در جنگ ها به عنوان يك ساز و كار موثر مورد توجه بوده است. تنها تفاوتي كه مي توان در ميان جنگ هاي نرم در دوران گذشته و عصر معاصر يافت، تفاوت در ابزارها و روشهاي آن است و اصولا بهره گيري از هر نوع ابزاري در جنگ نرم بر اين پايه و محور قرار مي گيرد كه بر انديشه و احساسات مخاطب تاثيرگذاشته و او را مرعوب خود سازد و بي آن كه واكنشي از خود نشان دهد، تسليم دشمن شده و يا در مسير خواسته هاي او گام بردارد.
جنگ نرم چيست:جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسياري در علوم سياسي و نظامي است. در علوم نظامي از واژه هايي مانند جنگ رواني يا عمليات رواني و در علوم سياسي از واژه هايي چون براندازي نرم، تهديد نرم، انقلاب مخملين و اخيرا به واژه انقلاب رنگين براي تبيين اين اصطلاح استفاده مي‌شود.
گاهي به جاي جنگ از واژه هاي تهديد يا قدرت نيز استفاده مي شود، ولي در نهايت هر دوبه يك مفهوم ختم مي شوند. نظريه جنگ نرم طي دهه هاي اخير وارد ادبيات سياسي شده است و “ژوزف ناي” از انديشمندان معاصر معتقد است، مبناي قدرت سخت يا جنگ سخت بر “اجبار” و مبناي قدرت نرم بر “اقناع” است، او برخلاف بعضي از صاحب نظران، اقتصاد و ديپلماسي را در زيرمجموعه قدرت سخت قرار داده و تنها از رسانه بعنوان قدرت نرم نام مي‌ برد.
در تمامي اصطلاحات بالا هدف مشترك تحميل اراده گروهي بر گروه ديگر بدون استفاده از راه هاي نظامي است. اما از آنجا كه در مورد گستردگي و حوزه فعاليت هر كدام اتفاق نظر وجود ندارد؛ اشاره كوتاهي به هر كدام از واژه هاي مذكور و سابقه تاريخي آنها خواهيم داشت.
مبناي قدرت سخت يا جنگ سخت بر “اجبار” و مبناي قدرت نرم بر “اقناع” است.
جنگ رواني، جنگ نرم:جنگ رواني پيشينه اي بسيار طولاني دارد؛ چرا كه انسان‌ها براي تحت تأثير قرار دادن طرف مقابل به شيوه‌ها و ترفندهايي متوسل مي‌شدند، اما اصطلاح جنگ رواني در جنگ جهاني دوم در آمريكا و اروپا رواج يافت.
فولر، مورخ و تحليلگر نظامي بريتانيايي اولين كسي بود كه اصطلاح جنگ رواني را در سال ???? به كار برد. در آن زمان استفاده فولر از واژه جنگ رواني در محافل نظامي و علمي بريتانيا و آمريكا توجه چنداني را به خود جلب نكرد. در ژانويه ???? با انتشار مقاله اي با عنوان “جنگ رواني و چگونگي به راه اندازي آن” اين اصطلاح براي اولين بار وارد ادبيات آمريكا شد. بر اين اساس “جنگ رواني را بايد استفاده از هر نوع وسيله اي به منظور تاثير گذاري بر روحيه و رفتار يك گروه با هدف نظامي مشخص معنا كرد”. در پايان جنگ جهاني دوم اين اصطلاح به “فرهنگ لغت وبستر” وارد شد و بخشي از عبارت پردازي‌هاي سياسي و نظامي آن زمان را تشكيل داد.
در سال ???? يعني تنها يك‌سال پس از پايان جنگ جهاني دوم “ترومن”، رئيس جمهور وقت آمريكا به منظور كسب آمادگي براي اجراي جنگ‌رواني در كره پروژه‌اي با عنوان “نبرد حقيقت” را با بودجه‌اي معادل ???ميليون دلار تصويب كرد. ارتش آمريكا اداره و رياست جنگ‌ رواني را به عنوان بخش ستادي ويژه ايجاد كرد و در كنار واحدهاي رزمي، واحدهاي جنگ‌رواني گسترده‌اي را با استفاده از تجربيات جنگ‌جهاني دوم تشكيل داد. از آن‌زمان تاكنون، سازمان‌ها و واحدهاي رواني ـ تبليغاتي آمريكا با توسعه‌اي روزافزون همواره به عنوان يكي از بازوهاي اصلي آن كشور در جنگ و صلح عمل كرده‌اند.
براندازي نرم، تهديد نرم، انقلاب مخملين، انقلاب رنگين:در سال هاي پاياني جنگ سرد، اولين پروژه براندازي نرم در لهستان و با رهبري “لخ والسا” در جنبش كارگري اين كشور در سال ???? تحقق يافت و با فروپاشي شوروي و يوگسلاوي و چند كشور ديگر اروپاي شرقي براندازي نرم به مسئله جديدي در حوزه قدرت و امنيت تبديل شد.
نرم افزار خواندن و شمردن:استعمارگران از براندازي حكومت ها در يوگسلاوي، گرجستان، اوكراين، قرقيزستان و امثال آن با عنوان انقلاب هاي رنگي، به جاي واژه خشن جنگ نرم ياد مي نمايند.
انقلاب هاي مخملي يا “انقلاب هاي رنگي” و “گلي” از شيوه هاي براندازي نرم است كه نوعي دگرگوني و جابجايي قدرت به همراه مبارزه منفي و نافرماني مدني را شامل مي‌شود. انقلاب هاي رنگي و مخملي در جوامع پسا كمونيستي در اروپاي مركزي، شرقي و آسياي مركزي اتفاق افتاد. اين واژه براي نخستين بار از سوي “والسلاوهادل” رئيس جمهور پيشين چك كه در آن زمان رهبر مخالفان چكسلواكي سابق بود، وارد ادبيات سياسي شد. مخالفان حكومت در چكسلواكي با انجام سلسله اقدامات مرتبط و زنجيره‌اي در طي يك دوره شش هفته‌اي از ?? نوامبر تا ?? دسامبر ???? در اين كشور موفق به نوعي دگرگوني و جابجايي قدرت شدند. اين پديده سپس به شكل زنجيره‌اي در صربستان طي دو مرحله ???? – ???? ، گرجستان ???? ، اوكراين ???? و قرقيزستان ???? ادامه يافت.
به طور كلي اهداف آمريكا از سازماندهي انقلاب هاي رنگين در كشور‌هاي هدف را در چارچوب حوزه‌هاي زير مي‌توان بررسي كرد:– تسلط بر مناطق ژئوپلتيكي و ژئواستراستژيكي
– كنترل شريان انتقال انرژي و جلوگيري از تسليحاتي شدن آن
– حذف و يا مهار نظام هاي مخالف در برابر نظام آمريكا
– ممانعت از ايجاد اتحاديه هاي نظامي و امنيتي در آسيا، خاورميانه و آسياي مركزي
– همسو كردن كشورهاي هدف با سياست هاي آمريكا
– فرصت سازي اقتصادي براي آمريكا
مهار بيداري اسلامي:جورج سوروس ، رئيس بنياد سوروس سرمايه دار بزرگ آمريكايي يا به عبارتي ميلياردر يهودي آمريكايي يكي از معماران اصلي انقلاب مخملين گرجستان در گفتگويي با روزنامه لس آنجلس تايمز اظهار داشت كه : تمايل دارد سناريوي گرجستان در كشورهاي آسياي مركزي يعني تاجيكستان، ازبكستان، قرقيزستان و تركمنستان تكرار شود.
شركت‌كنندگان انقلاب‌هاي رنگين اغلب از مقاومت مسالمت‌آميز با هدف اعتراض‌ عليه دولت‌هاي غيرهمسو با آمريكا و حمايت از دمكراسي، ليبراليسم و استقلال ملي استفاده كرده‌اند و معمولاً يك رنگ يا گل خاصي را به عنوان سمبل و نشانه خود برگزيده‌اند. اعتراض‌هاي صورت گرفته و نقش مهمي كه سازمان‌هاي غيردولتي به ويژه سازمان‌هاي فعال دانشجويي در سازماندهي مقاومت مسالمت‌آميز ايفا مي‌كنند، اين رويدادها را برجسته‌تر نشان مي‌دهد.
جنگ رواني پيشينه اي بسيار طولاني دارد؛ چرا كه انسان‌ها براي تحت تأثير قرار دادن طرف مقابل به شيوه‌ها و ترفندهايي متوسل مي‌شدند، اما اصطلاح جنگ رواني در جنگ جهاني دوم در آمريكا و اروپا رواج يافت.
اهداف اجرايي از جنگ نرم:همان طور كه اشاره شد، جنگ روانى جديد عملى سازمان يافته و برنامه ريزى شده پديده اى هميشگى و پيوسته است كه اختصاص به مقطع زمانى خاصى ندارد. با توجه به اين مسأله مى توان اهداف جنگ روانى را در يك تقسيم بندى به اهداف سياسى و اهداف نظامى و در تقسيم بندى ديگر، آن را به اهداف و مقاصد استراتژيكى و مقاصد تاكتيكى تقسيم نمود.
با توجه به اين كه ماهيت اصلى عمليات روانى به اعتراف خود آمريكايى ها عبارت است از تلاش براى تأثيرگذارى بر افكار، احساسات و تمايلات گروه هاى دوست، دشمن يا بى طرف مى توان تا حدودى به برخى از مهمترين اهداف جنگ روانى پى برد:– تأثيرگذارى شديد بر افكار عمومى جامعه مورد هدف از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانى هدفمند و كنترل شده كه نظام سلطه همواره از اين روش براى پيشبرد اهداف خود سود جسته است و البته موفقيت هايى هم در اين زمينه داشته است.
– ترساندن از مرگ يا فقر يا قدرت خارجى سركوبگر و پس از آن دعوت به تسليم از راه پخش شايعات و دامن زدن به آن براى ايجاد جو بى اعتمادى و ناامنى روانى.
جنگ نرم:– اختلاف افكنى در صفوف مردم و برانگيختن اختلاف ميان مقام هاى نظامى و سياسى كشور مورد نظر در راستاى تجزيه سياسى كشور.
– اشاعه بذر يأس و نوميدى درميان مردم و بويژه نسل جوان به منظور بى تفاوت كردن آنها نسبت به كشور خود و تحولات احتمالى آتى.
– كاهش روحيه و كارآيى رزمى ( در زمان جنگ نظامى).
– ايجاد اختلال در سامانه هاى كنترلى و ارتباطى كشور هدف.
– تبليغات سياه (با هدف براندازى و آشوب) به وسيله شايعه پراكنى، پخش تصاوير مستهجن ، جوسازى از راه پخش شب نامه ها و …
– تقويت نارضايتى هاى ملت به دليل مسائل مذهبى، قومى، سياسى و اجتماعى نسبت به دولت خود به طورى كه در مواقع حساس اين نارضايتى ها زمينه تجزيه كشور را فراهم كند.
– تلاش براى بحرانى و حاد نشان دادن اوضاع كشور از راه ارائه اخبار نادرست و نيز تحليل هاى نادرست و اغراق آميز كه مقام معظم رهبرى نيز در ديدار اخير اعضاى مجلس خبرگان با ايشان به آن اشاره داشته و آن را در راستاى خط تهاجمى دشمن توصيف كردند.
جمع بندي:با توجه به تمام مطالبى كه گفته شد، ضرورت مقابله جدى با جنگ روانى دشمن به شيوه هاى سخت افزارى و نرم افزارى بر كسى پوشيده نمى ماند. اما در اين ميان وحدت استراتژيك تمام نهادهاى كشور براى پاسداشت تماميت ارضى نيز مقدمه اى لازم براى خنثى كردن جنگ روانى دشمنان است.

ارسالي از محمدرضا فيروزي

ارسال از طرف محمدرضا فيروزي

ارسال از طرف محمدرضا فيروزي

">

برنامه هفتگي در مصلي نمازجمعه

ارسال از طرف محمدرضا فيروزي

وصيت نامه شهيد محمد بيدكي فسايي

شهيد محمد بيدكي فسايي

شهيد محمد بيدكي فسايي فرزند فريدون، در تاريخ 1331/01/04 در شهرستان فسا در خانواده اي متدين به دنيا آمد؛ تحصيلات خود را تا كلاس سوم دبيرستان در شهرستان فسا ادامه داد و سپس به استخدام ارتش در آمد و حدود ده سال خدمت كرد. شهيد بيدكي پس از ازدواج صاحب 2 فرزند پسر و 1 فرزند دختر شد. او در جريانات انقلاب و بحران آن روزها با وجود اين كه يك ارتشي بود خانواده خود را به رفتن در تظاهرات عليه شاه ترغيب مي نمود و در پخش اعلاميه هاي امام كوشا بود.
اين شهيد بزرگوار فردي خدادوست، مؤمن و صادق بود و تمام واجبات ديني را به خوبي انجام مي داد، در برخورد با اقوام، خويشان و دوستان بسيار محترم و مؤدب بود، با توجه به عقيده و تعهد خود براي دفاع از دين و آيين و كشورش به جبهه هاي حق عليه باطل شتافت و نه ماه خالصانه جنگيد. سرانجام در تاريخ 1359/10/14 در منطقه آبادان، ماهشهر بر اثر اصابت آتش سلاح دشمن به درجه رفيع شهادت نائل آمد و در دارالرحمه شيراز به خاك سپرده شد.

« وصيت نامه شهيد »
با درود به رهبر گرامي و امام بزرگوارمان، و سلام بر شما پدر و مادر گرامي؛ ضمن تقديم عرض سلام، سلامتي شما را از خداوند بزرگ خواهانم. باري خواستم با چند كلمه اي نامه مزاحم وقت گرامي تان شوم از اين كه مدتي است از شما دور شده ام و نمي توانم خدمت برسم بسيار ناراحتم، چون من وقتي به شيراز مي آيم از بس گرفتاري دارم نمي توانم زياد شما را ببينم.
خوب مادرجان و پدرجان! حالتان چطور است؟ اميدوارم كه خوب و خوش، در سايه امام بزرگوارمان زندگي كنيد و از اين كه دير نامه نوشتم چون آدرس مشخصي ندارم حالا هم به توسط يكي از رفقا نامه برايتان مي فرستم. پدرجان! از اين كه خبر بدي برايتان آوردند و كمي ناراحت شده اي سخت خودم هم ناراحت شدم تمام اين حرف ها دروغ است هر وقت از طريق راديو چيزي ابلاغ شد آن وقت شما مي تواني نگران شوي و آن هم نگراني ندارد چون كه من در راه خدا و در راه خلق ستم ديده جان فشاني مي كنم و اگر جانم را هم در راه امام بزرگوارم بدهم هنوز كاري نكرده ام.
از شما خواهش دارم اگر من شهيد شدم برايم گريه نكنيد چون كه من خودم خواستم و رفتم. به خدا مادرجان تا حالا چند بار خواستند مرا به زور بفرستند ولي دلم قبول نمي كند كه برگردم و برادرانم را در جبهه تنها بگذارم. همين ديروز بود كه با يك پيروزي بزرگ رو به رو شدم و يك حلقه گل به گردنم انداختند. خوب چطور مي توانم برگردم؟ وقتي كه اين قدر در جبهه به من احتياج دارند چطور به شيراز بيايم؟
خواهشي كه از شما دارم اين است كه امام را تنها نگذاريد فقط شما هستيد كه مي توانيد مشت محكمي به دهان اين آمريكاي جنايتكار بزنيد و خون من و امثال من را پايمال نكنيد. باز هم مي گويم مادرجان! پدرجان! و خواهرجان! اگر من شهيد شدم برايم گريه نكنيد كه دشمن از اين كار شما خوشحال شود و ياد تمام خانواده عزيز شهدا كنيد و هر وقت توانستيد يك سري به بچه ها بزنيد كه اميدشان اول به خدا و دوم به شماست.
پدرجان و مادرجان! اگر توانستم حداقل تا 15روز ديگر خدمت شما مي رسم و اگر نتوانستم بايد مرا ببخشيد چون كه دست خودم نيست، عشقم شهادت و پيروزي است. بيشتر از اين مزاحم وقت عزيزتان نمي شوم، زياده عرضي ندارم، امام را دعا كنيد. خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار، از عمر ما بكاه و به عمر او بيفزا. آمين يا رب العالمين
راستي از قول من سلام به خواهرانم، برادرانم و تمام اقوام و خويشان برسانيد و احوالپرسي كنيد.
خدانگهدار شما